onsdag 29 juni 2011

Kyckling (singular)

Inget är som väntans tider - exakt dag 21 kom den lilla kycklingen (i går). Ägg nummer två kläcktes aldrig och i dag på förmidda'n puttade hönan undan det.
Eftersom mitt hönshus inte är kycklingsäkert på långa när kändes det helt klart aktuellt att flytta ut höna med kyckling till en något säkrare kycklingbur. Hade tänkt vänta tills i morgon men hönan började röra på sig och då kändes det bättre att flytta dem i tid.
Hönan uppskattade inte detta lika mycket och bet mig frenetiskt i fingrarna den korta färden över till det nya bo stället.

Väl på plats och lämnad i fred visade sig det att det kanske inte va så dumt ändå i den nya bostaden. Mat och vatten serverat mitt framför näsan och det var ju till och med gott att pickla i sig lite gräs minsann. Efter några timmar så började till och med kammen anta en något mer rödare nyans än den annars mer blekrosa som varit under ruvningen - som den här
Den här hönan har legat på sina ägg i två veckor och hon har åtta stycken så blir det 50 % kläckta kycklingar blir det ju riktigt bra. Den andra som bara rumpan syns på slarvar bara. Hon rullar runt sitt ägg lite här och där och just nu vet jag inte om det kan bli något alls för nu låg det i en jättebajs. Hon verkar mer sympatiruva och visade stort intresse av kycklingen en våning ner.

Panter och Astrid visade också stort intresse för kycklingen och jag säger bara det - nåde den som rör min kyckling! Den kommer det inte bli lätt för - vem det än må vara!
Panter drog som en avlöning när jag tänkte fotografera honom som bevismaterial och Astrid skuttade efter men hann inte med. Här kör hon lite stretching efter ett pass i klätterträdet.

Nähä, blev nog lite pömsig i ögat
ska nog ta en liten förmiddaslur på favoritstället

I soffan under täcket
(det är 26 grader i skuggan)
Bill har flyttat till värphönorna - han valde själv kan man säga.
I går trampade han med mig runt i trädgården ända tills han hörde värphönorna på andra sidan gårdsplanen och skevade iväg som en projektil fram till grinden och kluckade bestämt.
När jag öppnade grinden marscherade han lika bestämt över gårdsplanen, stannade på halva vägen och slog en blick bakåt så att jag verkligen var med, fortsatte sedan in i hönshuset och ställde sig vid grinden.
Öppna nu då!
De blev väldigt förtjusta av hans ankomst men vi får väl se hur länge de är roade av detta - de ha ju ganska bestämda åsikter och ägnar ju mer tid till mat än något annat.
Bill verkar trivas med att jobba skift. Hoppas att det blir en tupp av den här kycklingen för då har vi ett bra ämne efter Bill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar