tisdag 3 maj 2011

Hönsbestyr och målning med kalla förhinder

Vi är inne i maj - i går vaknade jag upp till frost. Nätt och jämt det inte var frost inomhus för vi har stängt av värmen.
Bigaråträdet som stod i full blom under påskhelgen slokade och i dag är alla blommor bruna.
Projekt målning kunde ju inte dröja så det var bara att klä sig varmt och bita ihop. Jag, Tina och Anna. Vi var överens om att det var kallt men det regnade ju inte så då gick det ju an.
I dag vaknade jag till snöfall - grrrr! Jag insåg att jag fick göra något radikalt och sprang ut och städade i målarboxen ute i verkstaden och fixade fram lite torkställning inomhus men det är lååånga brädor så det fick inte plats många.
Snöfallet övergick i hagelskurar som hette duga och det blev svinkallt så vi staplade plankor överallt på alla tänkbara (och otänkbara) ställen.

Tuppen Bill och hans tjejer har ju fått sommarbostad men hönepönerna var inte helt övertygade om att det gick att värpa i det nya huset och i går kväll försökte de sig på ett utbrott från trädgården med sikte på det gamla hönshuset. Det var ett fasa väsen på de tre damerna så jag insåg att jag fick göra (ytterligare) en mindre hage runt sommarhuset och föste in dem där.
Den ena insåg fördelen och hoppade raskt in i den lilla bostaden och - plupp så kom det ett ägg - mitt framför ögonen på mig.
De andra två tänkte inte ge sig så lätt inte då utan skrockade omkring lite till. Men nu har de vant sig och värper på igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar