måndag 23 maj 2011

Avbrott i målningen

I några veckors tid har jag funnit två bin i mitt kök på mornarna. Jag släpper ut dem men de återkommer allt som oftast.
Nu har jag funnit boplatsen.
När jag målade gavelspetsen på garaget var det rena bi-autobahn in under taket.
Om jag inte missminner mig så var det Alejandra som tyckte att jag kunde starta upp med ett bisamhälle också när jag ändå hade så mycket andra djur.
Nog om detta.
I lördags under promenaden kom Jonas på att i stället för att vända och gå hem för att sätta oss i bilen och köra upp för att hämta traktorn hos Marianne (där Jonas jobbar just nu) så kunde vi lika gärna fortsätta promenaden ändå upp.
Sagt och gjort, en promenad på ca 3 km, svårt att säga exakt. Leo tyckte det var långt i alla fall. Men tjurigheten gick över när han insåg vad som komma skulle.
Här står vi och väntar på Jonas (den lilla svarta pricken längre fram i bilden). Vad ska husse göra nu då? Kan det vara sant att det är traktorn vi hör?
Och tänka sig! Där kom husse med favoritfärdmedlet före alla andra. Traktor och kärra.
AnneSofie och två hundar kastades, med undantag för Leo och hans matte som knuffades upp på flaket och sen bar det av hemåt. Med viftande öron i vinden.
Tur det var tidigt på lördagmorgon - bara famlijen Bogren var vakna och såg ett märkligt ekipage fara förbi.

Det är inte helt lätt att ta kort med två hundar i knät på ett skumpigt kärreflak men här åker vi i alla fall och Leo har full koll bakåt medans Marrón höll ställningarna om vad som susade förbi på sidorna.
Leo blev ganska trött av först den längre promenaden och exallationen över att få åka traktor så där överraskande en lördagmorgon. Men Marrón fick tydligen en jättekick av äventyret och for som en guttaperkaboll genom hela trädgården och avslutade med att ligga på rygg mitt på gräsmattan och sparka sig trött.
Sen forsatte vi våran målarhelg med risk för att bli långrandig.
En fika hann vi med och Marrón fann det självklart att sitta med vid bordet.
Hon passade på att ringa några viktiga samtal och förde nogrant ner anteckningar i den lilla svarta "kom-i-håg-boken".
På lördagkvällen blev det spontangrillning med familjen Lindberg från Varnhem och dessa godingar fann jag nerkurade i jordgubbslådan vi åttatiden på kvällen.

Trodde för en stund att de hade tänkt slå nattläger i jorgubbslådan men de ångrade sig i så fall och knallade in till sitt en timme senare.

2 kommentarer:

  1. Hallå:)
    Jasså ni har åkt bakom traktorn ni...det var säkert jätteskoj=) Vilken jättebra säng hönsen skaffat sej mitt i jordgubbslådan. Vi blev otroligt nyfikna på vad Marrón skrev ner för viktigt i den lilla svarta??? Själva är vi i princip naken hundar båda två;) matte ska kanske lägga ut bilder i bloggen..nån dag...de är så att hennes klippmaskin bråkar o bråkar så vi är inte riktigt färdiga...vi inväntar en ny klippis...men redan nu är vi sjövilda när det mesta av pälsen försvann=)))
    ha det bra kompisar:)

    SvaraRadera
  2. Vet inte om jag vågat åka traktor ??
    Tycker dom väsnas lite mycket !!
    Men det ser ju onekligen mysigt ut :)
    Undrar om hönepönorna verkligen kommer att låta bli att äta jordgubbarna när dom mognar ??

    SvaraRadera