söndag 17 juli 2011

På grönbete

Under vår semestertripp uppåt Lindesberg och Riddarhyttan höll ju Kajsa ställningarna hemma och hade lyckan att finna kyckling nummer två under den andra ruvande hönan. De andra sex äggen var tomma men jag har nu två kycklingar. Bättre än ingen.
Vid första anblicken av den nya kycklingen när jag kom hem blev jag för en kort stund lite orolig att någon matat den med extasy eller något liknande för den irrade omkring som en förvirrad..... Höna.
Men så slog det mig genast att det var ju faktiskt kycklingen som kom ur ett Lohmannägg och det kan ju förklara en hel del.
 Det går inte ens att få ett klart och tydligt foto på den stackars kycklingen.
Får jag lov att presentera Speedy Gonzales
eller Shaki'n Stevens om det blir en tupp


Det är ju viss skillnad på Lohmannhönorna och Orpingtonarna. Orpingtonhönorna arbetar sig i sakta mak fram över gräsmattan i samlad tropp medan Lohmanhönorna verkligen står för begreppet "virrig som en höna". Det far nio stycken hönor åt varsitt håll och krafsar vildsint runt överallt i full fart.

Mhm, en buske! Här finns det säkert mask! Gott!

Åh, här då! Titta morotsblast! Gott!
Men hallå, det står ett staket här.
Kan nå'n ta bort staketet här?

Bill gör vad han kan för att samla ihop virrhönorna men det fattas alltid någon. Här har han lyckats samla ihop åtta av nio.

Här är den första kycklingen som är av den något mer lättfotograferade sorten. Lär sig äta det mesta av mammahöna och mosterhöna.



Här börjar dunet försvinna och små vingar börjar synas.
Om det blir en tupp är namnet Patrik (så klart) men om det blir en höna
får vi se vad vi ska döpa den till


2 kommentarer:

  1. Min första tanke är att äta Birdie Nam Nam !!!
    Men nää det är nog inte gott med en massa dun och fjädrar i munnen ??
    Jag tror jag håller mig till kycklingfilé :)

    SvaraRadera
  2. Vilken söt liten dunboll! Gissar att Panter och Astrid tycker det är spännande att kika på hönorna? Kurr och burr.

    SvaraRadera